Geschiedenis van Hurtigruten

Alles omtrent de geschiedenis van Hurtigruten begon met de rijke visgronden langs de Noorse kust. Omdat de zeeroute tussen gevaarlijke klippen, langs eilanden en door zeearmen slingert, werd het steeds belangrijker een veilige handelsroute tussen de noordelijke en zuidelijke regionen van Noorwegen te zoeken. Toen de Noorse regering besloot deze verbinding op te starten, gingen Richard With en zijn vriend Anders Holthe aan het werk om de zee langs de Noorse kust zorgvuldig in kaart te brengen. Omwille van de ruwe kust en de inspannende nachtvaarten geloofden echter weinig mensen dat het mogelijk zou zijn zo’n route tot stand te brengen. Alle pessimistische uitlatingen ten spijt werd de stoomboot van With, de MS Vesterålen in 1893 een feit.

In het begin bevoer het schip de afstand tussen Trondheim en Hammerfest, later tussen Bergen en Kirkenes – in slechts 7 dagen. Richard With noemde deze belangrijke verbinding daarom Hurtigruten (de snelle route). Ook de eerste vakantiegangers waren verrukt van de authentieke atmosfeer en genoten van de unieke mogelijkheid om het leven in Noorwegen en de fascinerende natuur inclusief haar imposante fjorden vanaf de zeekant te ontdekken. Onze schepen behoren sindsdien tot het dagelijks leven in Noorwegen en vervoeren vandaag de dag nog net zoals 118 jaar geleden vracht en passagiers. Een van de Hurtigruten schepen verlaat bijna dagelijks de haven van Bergen in de richting van Kirkenes en begeeft zich op een 12 dagen durende heen- en terugreis.

Een fundamentele noodzaak als aanleiding tot het ontstaan van Hurtigruten! Door de ontoegankelijkheid van het hoge noorden werd op het einde van de 19de eeuw dit fenomeen in het leven geroepen. De maatschappij werd in 1983 opgericht door het Noord-Noorse ‘Vesteraalens Dampskibsselskab’ (stoomschiprederij). De eerste – wekelijkse – route was in de zomer van Trondheim (Sør-Trøndelag) naar Hammerfesten ’s winters tussen Trondheim en Tromsø. Vijftien jaar later werd Bergen (Hordaland) de meest zuidelijke haven en werd naar Kirkenes (Finnmark) als noordelijk keerpunt gevaren. Mede door de steun van de Noorse overheid werd de route uitgebreid tot wat ze nu is, een 12 daagse zeereis. Tijdens dit traject worden – zowel in noordelijke als in zuidelijke richting – 34 havens aangedaan. Hurtigruten speelt een belangrijke rol door het aandoen en bevoorraden van bijna ontoegankelijke havens langsheen de langgerekte Noorse kustlijn. Hoewel het weg- en luchttransport veel van het vervoer heeft overgenomen vervult Hurtigruten deze taak nog steeds.

Niet alleen deze bovenvernoemde, levensnoodzakelijke functie maakt van Hurtigruten wat ze nu is. Hurtigruten wordt aanzien als één van de mooiste bestemmingen in Europa en wordt internationaal erkend als ‘de mooiste zeereis’. 12 schepen verzorgen de dagelijkse route tussen Bergen en Kirkenes.

Hurtigruten besteed veel aandacht aan de volgende marktsegmenten:

  • Vakantie en toerisme (zowel Noorse als Europese en internationale reizigers)
  • Cursussen, conferenties en incentives: gericht op bedrijven, verenigingen en de overheid
  • Personenverkeer: over lange of korte trajecten tussen Bergen en Kirkenes
  • Transport van goederen is van enorm belang voor de voorziening van plaatsen die over de weg of via het spoor weinig toegankelijk en bereikbaar zijn

Hurtigruten-Schip-MS-Lofoten

© Copyright - Nordic | Steenhuffeldorp 14, 1840 Londerzeel (Steenhuffel) | Licentie 7039 (Toerisme Vlaanderen) | Contact | Privacy beleid