Nostalgieschip MS Nordstjernen – Praktische info

GETROUWHEIDSKORTING
Geniet van onze repeaterkorting, die wij u verlenen voor de aanvang van uw reis bij uw boeking! U krijgt maar liefst 5% korting op uw zeereis, als u al eerder minstens drie opeenvolgende nachten op een Hurtigrutenschip doorgebracht hebt.

ALCOHOLBELEID
Aan boord mogen alleen dranken worden geconsumeerd die in de restaurants en bars op het schip zijn gekocht. Alcoholische dranken die in de havens en in onze winkel aan boord zijn gekocht zullen op het schip worden bewaard en op de laatste dag van de reis in uw cabine worden afgeleverd. Conform de Noorse wetgeving is de verkoop van bier en wijn toegestaan aan personen vanaf 18 jaar. De verkoop van sterke drank is toegestaan aan personen vanaf 20 jaar.

LANDINGEN
Onze poolcirkelboten zijn geschikt voor zowel verkenning op het water als voor het veilig aanleggen in gebieden die anders niet te bereiken zijn. U moet normaal mobiel zijn om deze boten in te komen, maar verder hoeft u zich geen zorgen te maken. De bemanning zal u instructies geven en als u deze goed opvolgt, wordt het na een paar dagen een routine. Bij alle tochten met poolcirkelboten moeten reizigers passende schoenen aantrekken.

BAR-SERVICE
Het schip heeft een bar met een uitstekende selectie gedistilleerde dranken, wijnen, bieren en frisdranken en een lounge met een koffiebar.

WELKOMSTBIJEENKOMST
Bij aankomst aan boord is er voor vertrek een verplichte veiligheidsinstructie voor alle passagiers. Er is ook een welkomstbijeenkomst waar u meer veiligheidsinformatie en praktische informatie krijgt over de reis.

BEWEGEN AAN BOORD
Wees voorzichtig wanneer u zich op het schip verplaatst terwijl we op zee zijn, vooral wanneer u buiten op het dek bent, en let goed op waarschuwingen over natte en gladde dekken. Houd er rekening mee dat de deuren naar het buitendek C mogelijks moeilijk te openen zijn bij harde wind. Wanneer u rondloopt, houd u dan vast aan de rails, maar niet aan deurposten om letsels te voorkomen.

BIBLIOTHEEK
Het schip beschikt over een beperkte selectie boeken over diverse onderwerpen.

CRUISECARD
Bij aankomst aan boord krijgt u als onderdeel van de incheckprocedure conform de ISPS-wetgeving een cruisecard. Alle reizigers moeten deze kaart te allen tijde bij zich hebben wanneer ze het schip verlaten in havens en bij excursies. De kaart dient als controlesysteem in de ingang en ter controle van het aantal gasten dat aan boord en/of aan land is. De kaart is behalve de toegangskaart tot uw hut ook het betaalmiddel op het schip. U kunt aan boord alleen met deze kaart betalen.

Om de rekening van uw cruisecard te activeren moet u in het bezit zijn van een creditcard van Visa, American Express, Diners of Mastercard. De creditcard moet nog geldig zijn tot minimaal 3 maanden na uw verblijf aan boord. Helaas ondersteunt ons systeem geen Maestro-kaarten. Houd er rekening mee dat uw creditcard zal worden belast in Noorse kronen (NOK). De wisselkoers wordt bepaald door uw creditcardmaatschappij. Op de laatste avond zal uw rekening aan boord worden opgemaakt en wordt deze betaald. U ontvangt de afrekening hiervan in uw hut. Het is aan boord helaas niet mogelijk om geld op te nemen of te wisselen.

ELEKTRICITEIT
De stopcontacten in uw hut zijn allemaal 220-V-/­50-Hz. Suites hebben 110V-aan-sluitingen voor scheerapparaten. De stekkers zijn volgens Europees model met twee pinnen.

GASTEN MET LICHAMELIJKE BEPERKINGEN
MS Nordstjernen is jammer genoeg niet toegankelijk voor rolstoelen. Personen die speciale assistentie nodig hebben moeten reizen met een begeleider.

‘GROEN VAREN’ EN MILIEUBESCHERMING
Onze kapiteins stellen alles in het werk om een route te plannen die de motoren zo weinig mogelijk belast en die de uitlaatgassen vermindert. Al het afval wordt aan boord bewaard totdat het aan land wordt overgeladen voor verwerking. We dumpen nooit afval in zee en verzoeken u om geen afval achter te laten wanneer u aan land bent. We vragen u om het bekende gezegde ‘Laat niets achter, behalve voetafdrukken, neem niets mee, behalve foto’s ‘ te respecteren.

MOBIELE TELEFOON
Afhankelijk van uw provider, zal uw mobiele telefoon werken in Longyearbyen en Barentsburg.

HUTTEN
Alle hutten zijn bij het inchecken klaar voor gebruik.

KINDEREN
Om veiligheidsredenen kunnen kinderen onder de 12 jaar mogelijks niet tot alle excursies worden toegelaten. De beslissing over het meenemen van kinderen wordt per excursie genomen door de kapitein.

MAALTIJDEN
In uw reis zijn ontbijt, middag- en avondmaal inbegrepen. Koffie en thee zijn gedurende de hele reis gratis. Andere dranken kunnen aan boord in het restaurant, in de cafetaria en bar gekocht worden.

POST
U kunt uw post inleveren bij de receptie. Voor een klein bedrag, bestaande uit servicekosten en de kosten voor de postzegels, zullen we deze post versturen in elke haven waar dit mogelijk is. De tijd die de post nodig heeft om aan te komen kan relatief lang zijn. Hurtigruten is niet verantwoordelijk voor zoekgeraakte post.

ROKEN AAN BOORD
Aan boord roken is enkel toegestaan in speciale zones op buitendekken. Roken in uw hut is verboden. Denk aan het milieu en gebruik de beschikbare asbakken bij het roken. Het overboord gooien van opgerookte sigaretten is ten strengste verboden. Bij het roken in een niet-rokershut worden er 1.500 NOK schoonmaakkosten in rekening gebracht voor het reinigen van het beddengoed en de gordijnen.

PASPOORT / IDENTITEITSBEWIJS
Het is de volledige verantwoordelijkheid van de reiziger om alle benodigde reisdocumenten op te vragen en deze te kunnen tonen wanneer nodig. Het paspoort is het enige geldige identiteitsbewijs voor alle reizen met MS Nordstjernen. ID-kaarten worden niet geaccepteerd. Het paspoort moet tot meer dan zes maanden na het einde van uw reis geldig zijn. Bij het inchecken worden de paspoorten aangenomen door de bemanning aan boord van het schip voor het afhandelen van douane en immigratieformaliteiten. De paspoorten worden de hele reis bewaard en aan u teruggegeven aan het einde van de reis. Neem alstublieft ook een fotokopie van uw paspoort mee. Eventuele kosten, als gevolg van reisdocumenten die niet voldoen, vallen ten laste van de reiziger.

RESTAURANT
Aan boord kan u genieten van een ontbijt- en lunchbuffet. De avondmalen variëren van buffet en vaste menu’s tot barbecue. Het type avondmaal wordt dagelijks aangekondigd. De hoofdkelner zal bij aankomst uw tafel aanwijzen. Informatie over uw tafelnummer en de etenstijden vindt u in uw hut. Gelieve ons bij het boe-ken te informeren over speciale verzoeken (bv. diëten, vegetarisch- of glutenvrij voedsel). Breng aan boord ook nog even de hoofdkelner hiervan op de hoogte. We doen ons best om alle verzoeken tegemoet te komen. Bier, wijn en frisdrank kan u bij de lunch en het avondeten in het restaurant kopen.

VEILIGHEIDSVOORZIENINGEN, REDDINGSVESTEN EN VEILIGHEID AAN BOORD
Het schip voldoet aan alle veiligheidseisen. Het is een modern schip dat geschikt is voor het varen in ijswateren. Bij aankomst aan boord zullen alle passagiers worden geïnstrueerd over de veiligheidsvoorschriften en het gebruik en de locatie van de veiligheidsvoorzieningen. Aan de binnenkant van elke cabine hangt op de deur een reddingsplan. Bekijk dit alstublieft en maak u ermee vertrouwd. Voor de excursies met poolcirkelboten gelden bijzondere veiligheidsvoorschriften. Volg alle aanwijzingen van de expeditieleider en de overige bemannings- en personeelsleden te allen tijde op. Voor de eerste aanleg zullen er speciale reddingsvesten worden uitgereikt voor gebruik tijdens de excursies. Deze houdt u tijdens de volledige reis bij u. Ook is er een veiligheidsbriefing, die voor iedereen verplicht is.

ATTENTIES EN FOOIEN
U kunt naar eigen inzicht uw waardering uiten voor de service in de bars, restaurants en cabines.

VEILIGHEID
MS Nordstjernen komt de ISPS-wetgeving (International Ship and Port Facility Security) streng na. Alle bagage die aan boord gaat van het schip, wordt bij aankomst in de haven of op het schip geïnspecteerd door een röntgendetectieapparaat. De ISPS-wetgeving omvat ook een handbagagescan in alle havens waar we tijdens de reis verblijven. Metaaldetectoren worden ingezet voor persoonscontrole.

TAAL
De taal aan boord is Engels. Mededelingen, lezingen en geschreven informatie worden ook in het Duits gegeven.

SPECIALE VERZOEKEN
Gelieve ons bij het boeken te informeren over speciale verzoeken (bv. diëten, vegetarisch- of glutenvrij voedsel). Breng aan boord ook nog even het personeel hiervan op de hoogte. We doen ons best om alle verzoeken tegemoet te komen. Gelieve begrip te tonen indien dit niet altijd mogelijk is.

WATER
Het kraanwater in uw hut kan worden gedronken, maar we raden aan om flessen water te kopen.

WEERSOMSTANDIGHEDEN
Als de weersomstandigheden verslechteren kan de geplande reisroute aangepast worden of kunnen landingen geannuleerd worden. Spitsbergen Travel en Hurtigruten behoudt zich het recht voor om de route veranderen als gevolg van weers-omstandigheden en andere onvoorziene gebeurtenissen.

ROOMSERVICE
De hutten worden tijdens uw verblijf niet schoongemaakt, schone handdoeken zijn steeds beschikbaar. Helaas kunnen we u geen eten of drinken serveren in de hutten.

© Copyright - Nordic | Steenhuffeldorp 14, 1840 Londerzeel (Steenhuffel) | Licentie 7039 (Toerisme Vlaanderen) | Contact | Privacy beleid