Info over COVID-19

Update 31/07/2020

Info: COVID-19 en de gevolgen voor je reis

Het coronavirus heeft de toeristische sector diep geraakt. Gelukkig heropenen de EU landen stilaan terug hun grenzen en kunnen we opnieuw uitkijken naar een vakantie in het ongerepte noorden.

 

De situatie in België:

Op 3 juni besliste de Belgische Veiligheidsraad dat de Belgische grenzen vanaf 15 juni weer open gaan voor reizen binnen de Europese Unie. Ook het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Zwitserland, IJsland en Liechtenstein zijn daarbij inbegrepen. Vanuit de Belgische regering is het dus weer toegestaan om te reizen naar het buitenland.

Vanaf 1 augustus is het verplicht een formulier in te vullen voor de terugkeer naar ons land. Dit voor iedereen die langer dan 48 uur in het buitenland verblijft of die per vliegtuig of schip aanlanden. Het formulier kan je hier invullen en dit in de 48u voor je in België toekomt.

De situatie in de Scandinavische landen:

Noorwegen: Wie vanuit België naar Noorwegen reist, moet vanaf 1 augustus bij aankomst 10 dagen in quarantaine. Bijgevolg:

  • Individuele reizen met afreis 1 t.e.m. 31/08 werden geannuleerd. We contacteren alle reizigers zo snel mogelijk. Over de reizen in september wordt binnenkort een beslissing genomen.
  • Groepsreizen met afreis t.e.m. 31/08 werden geannuleerd en blijven geannuleerd.

Klanten ter plaatse kunnen hun reis rustig verder zetten zoals gepland en zullen na afloop van de reis meteen dienen terug te keren naar België. Bij vragen of problemen ter plaatse zijn we steeds te bereiken via telefoon tijdens de kantooruren of op ons noodnummer buiten onze kantooruren.

Finland: De Finse grenzen openen voor EU en Schengen vanaf 13/07 en dit zonder enige beperking. Het betreft hier enkel toeristen uit landen waar het infectiegehalte lager ligt dan 8 per 100.000 inwoners. We laten daarom alle reizen naar Finland doorgaan vanaf 20/07. Ook combinaties met Estland en Letland zijn vanaf dan opnieuw mogelijk.

Zweden: Buitenlandse Zaken publiceerde op 12/07 een nieuwe lijst met kleurencodes waarbij Zweden code rood kreeg. We beslisten daarom om alle reizen naar Zweden in juli en augustus te annuleren. Klanten worden zo snel mogelijk persoonlijk gecontacteerd over hun dossier.

Transit: Reizen naar Scandinavië is mogelijk via Duitsland, waar ook overnachtingen zijn toegestaan. Transit door Denemarken is eveneens toegelaten, overnachten echter niet (tenzij min. 6 nachten op één locatie).
Specifiek voor Zweden: transit vanuit België door Noorwegen is toegestaan vanaf 15/07. Vanuit Zweden door Noorwegen terug naar België reizen is momenteel nog verboden voor (terug)reizen tot 20/08/2020. Voor deze trajecten contacteren we je 3 weken voor afreis om je reisroute aan te passen via Duitsland of Denemarken.

IJsland: De grenzen tussen IJsland en België zijn open. Bij aankomst in IJsland moet je verplicht een coronatest afleggen (kostprijs vanaf 1 juli: € 75 pp.). Momenteel kan de test ook vóór aankomst op IJsland worden betaald. De prijs bedraagt dan € 65 pp.. Wie positief test, moet ter plaatse 14 dagen in quarantaine. De regel dat ook een positief geteste persoon op de 2 rijen voor of achter jouw zitplaats (op de vlucht) ervoor kan zorgen dat je in quarantaine moet, werd geschrapt. Alleen als de persoon die onmiddellijk naast je zit positief test, kan men alsnog een quarantaine opleggen. Zit je naast het gangpad dan telt de passagier aan de andere kant van het gangpad niet als onmiddellijk contact. De statistieken, sinds 15 juni, wijzen uit dat dergelijke besmetting zo goed als uitgesloten is. Omwille van deze wijziging laten we onze IJslandreizigers met afreis na 20 juli t.e.m. 31 juli terug vertrekken, maar bekijken we dossier per dossier wat de mogelijkheden zijn.
Alle afreizen vanaf 1 augustus kunnen zoals gepland doorgaan. We contacteren alle reizigers zo spoedig mogelijk met concreet nieuws.
De te installeren tracing-app en de online registratie van jouw verblijf op IJsland blijven verplicht.

 

Buiten Europa:

Voor meer reisinfo over Canada, Alaska en Zuid-Amerika kan je op de respectievelijke websites van Canada Travel Designers, Wild Alaska en Atacama terecht.

 

En de toekomst?

De situatie en maatregelen veranderen voortdurend, en we volgen alles nauwgezet op. Alle reizigers worden steeds persoonlijk gecontacteerd als er concreet nieuws over hun reis is. Nog niets ontvangen? Geen zorgen, wij contacteren iedereen chronologisch en zo snel mogelijk.

Onze medewerkers doen hun uiterste best (7/7 en 24/24) om iedereen zo goed mogelijk te informeren en beschikbaar te zijn. Ondanks deze inzet kunnen de wachttijden voor wie ons belt of mailt soms oplopen. Er zijn immers heel veel vragen. We bundelden de meest gestelde vragen hieronder in een FAQ sectie. 

Tenslotte willen we je nogmaals bedanken omdat je je vakantie aan ons toevertrouwt. We blijven er alles aan doen om dat vertrouwen te verdienen.

Blijf goed voor elkaar zorgen!

Het team van Nordic

Veelgestelde vragen

We informeren je 3 tot 4 weken voor vertrek telefonisch of per mail over de stand van zaken van je reis.

Het uitgeven van een voucher is niet langer van toepassing. Sinds 19 juni 2020 kunnen we wettelijk gezien geen vouchers meer uitschrijven wegens beperkingen of restricties door het Corona-virus. Indien er door de Belgische, Noorse, Finse of Zweedse overheid een negatief reisadvies wordt afgekondigd, zullen wij het nodige doen om jullie reis kosteloos te annuleren en het reeds betaalde reisbedrag terug te vergoeden.

Als je de reis zelf annuleert, zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Als de grenzen opnieuw gesloten worden voor het vertrek van je reis, dan zullen we je persoonlijk op de hoogte brengen via mail of telefoon en wordt je reis terugbetaald. Als de grenzen zouden sluiten terwijl je op vakantie bent, dan doen we er alles aan om je te repatriëren. Je kan ons steeds contacteren op ons noodnummer.

Combinatie Noorwegen-Zweden of combinatie Finland-Zweden of combinatie Noorwegen, Zweden en Finland: 
Momenteel laten Noorwegen en Finland geen reizigers toe die door Zweden hebben gereisd. We wachten nog op verdere berichtgeving. Een van onze medewerkers zal je persoonlijk op de hoogte brengen over de stand van zaken voor jouw reis. Wij zoeken voor jou een passende oplossing of een gelijkwaardig alternatief. Indien deze wijziging een fundamentele aanpassing betekent voor jouw reis, behoud je het recht kosteloos te annuleren.

Zowel bij 2 weken quarantaine bij terugkomst als quarantaine ter plaatse nemen we als touroperator onze verantwoordelijkheid om iedereen individueel op de hoogte te brengen van deze berichtgeving. Zo laten we iedere klant de eigen keuze om de reis al dan niet te ondernemen. We hebben er alle begrip voor als het niet mogelijk is om bij terugkomst van de reis in verplichte zelfquarantaine te gaan. In dat geval betalen we de reis terug.

  • Hou voldoende afstand van andere hotelgasten.
  • Gebruik het eigen sanitair op de kamer.
  • Als je in een vakantiewoning verblijft en zelf de eindschoonmaak doet, vragen we je vriendelijk de woning eveneens te ontsmetten. Het ontsmettingsmiddel moet je zelf voorzien.

De verblijfplaatsen doen het volgende:

  • Klinken en handvaten worden regelmatig ontsmet.
  • Het algemene sanitair wordt afgesloten voor gebruik.
  • Tafels en stoelen worden opgedeeld in het restaurant en de receptie met respect voor de ‘social distancing’.
  • Buffetten worden sterk afgeraden. Het ontbijt- en/of avondbuffet wijzigt qua vorm naar een keuzemenu met service aan tafel of naar een aangepaste buffetvorm met ‘op voorhand verdeelde’ porties.
  • De kamer of vakantiewoning wordt na elk verblijf grondig ontsmet.

Excursies:

  • Elke leverancier neemt specifieke maatregelen. Deze vind je steeds terug op de voucher.

Ziek voor afreis?

Blijf vooral thuis en vertrek niet op reis. Je contacteert best jouw verzekeringsmaatschappij. Wie via Nordic verzekerd werd door Allianz kan in dit geval terugvallen op de annuleringsverzekering. Contacteer ons zo snel mogelijk, zodat wij voor jou een dossier kunnen opstarten bij de verzekeringsmaatschappij.

Ziek ter plaatse?

Neem voorzorgen zodat je de ziekte niet kan verspreiden. Neem contact op met jouw verzekeringsmaatschappij. Wie een bijstandsverzekering afsloot via Nordic is verzekerd via Allianz. In geval van klachten dien je meteen contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij via de gegevens zoals doorgegeven met de reisdocumenten.

  • Medische kosten in het buitenland worden vergoed. Vergeet zeker niet alle betalingsbewijzen (ziekenhuis en eventuele ambulante kosten) goed te bewaren en na de reis te bezorgen aan Allianz.
  • Indien je in quarantaine wordt geplaatst op de verblijfplaats zelf, komt de verzekering NIET tussen beide. Deze extra kosten dien je zelf te betalen.

Ziek na je reis? 

Blijf thuis en respecteer een zelfquarantaine van twee weken.

Op de luchthaven:

  • Respecteer social distancing: de te bewaren afstand in de rij en de te volgen route staan duidelijk aangegeven door stickers.
  • Voor je de luchthaven binnengaat, wordt je lichaamstemperatuur gemeten met thermische camera’s. Meer informatie hierover kan je terugvinden op de website van Brussels Airport.
  • Overal in de luchthaven werden desinfecterende gels geplaatst.
  • De stoelen waarop je kan zitten zijn duidelijk aangegeven. Andere stoelen zijn NIET in gebruik.
  • Check bij voorkeur online in. De fysieke balies blijven geopend voor de afgifte van koffers. Waar nodig werden extra afscheidingen en plexiglas geplaatst.
  • Tijdens het boarden moet je jouw ticket zelf scannen.
  • Hou ook steeds je ID-kaart en/of paspoort bij de hand.
  • In de luchthaven moet je een mondmasker dragen. Vergeet zeker ook geen mondmasker mee te nemen voor iedereen ouder dan 12 jaar. Enkel tijdens de identificatie aan de grenscontrole mag je jouw mondmasker even afzetten.

Op het vliegtuig:

  • Het dragen van een mondmasker is verplicht op alle vluchten gezien de afstand van 1,5 m niet altijd gegarandeerd kan worden. Je dient dit mondmasker ZELF  te voorzien. Bij voorkeur is dit een herbruikbaar, stoffen masker, maar alternatieven zoals wegwerpmaskers en sjaals zijn ook toegestaan. Bedek steeds zowel mond als neus.
  • Enkel bij Finnair: mondmasker verplicht voor kinderen vanaf 7 jaar. Ook de toegelaten afmetingen van handbagage werden per 1 juli gewijzigd: max. 56 cm x 45 cm x 25 cm

Specifiek voor IJsland: 

Bij aankomst in IJsland moet je verplicht een coronatest afleggen (kostprijs vanaf 1 juli: € 75 pp.). Momenteel kan de test ook vóór aankomst op IJsland worden betaald. De prijs bedraagt dan € 65 pp.. Wie positief test, moet ter plaatse 14 dagen in quarantaine. De regel dat ook een positief geteste persoon op de 2 rijen voor of achter jouw zitplaats (op de vlucht) ervoor kan zorgen dat je in quarantaine moet, werd geschrapt. Alleen als de persoon die onmiddellijk naast je zit positief test, kan men alsnog een quarantaine opleggen. Zit je naast het gangpad dan telt de passagier aan de andere kant van het gangpad niet als onmiddellijk contact.

De verschillende rederijen nemen maatregelen om het reizen aan boord zo veilig en aangenaam mogelijk te maken. Voor gedetailleerde en specifieke informatie verwijzen we jullie door naar de website van de ferrymaatschappij. Hier vind je alvast enkele algemene richtlijnen:

  • Reizen door Duitsland is geen enkel probleem. Overnachten in Duitsland is vanaf heden ook mogelijk. Hou steeds de reisdocumentatie en identiteitskaart bij de hand in geval van controle.
  • Klinken en handvaten worden regelmatig ontsmet.
  • Er werden desinfecterende gels geplaatst doorheen de openbare ruimtes aan boord.
  • De stoelen waarop je kan zitten zijn duidelijk aangegeven. Andere stoelen zijn NIET in gebruik.
  • De buffetten werden afgeschaft en er wordt ingezet op zoveel mogelijk voorverpakt voedsel. Alle zelfbedieningsstations zijn gesloten.
  • Betalen met kaart wordt ten sterkste aangemoedigd. Beperk cash betalingen zoveel mogelijk.
  • Op cruciale plaatsen zoals balies en kassa’s werd plexiglas geplaatst.
  • Openbare faciliteiten zoals de gym of sauna zijn tot nader order gesloten.
  • Via posters en/of tv-schermen worden de voorzorgsmaatregelen uitgelicht.

Bekijk hier de veelgestelde vragen aan Allianz.

Lees meer over reizen met Nordic

Op de hoogte blijven?

Ontvang tips & tricks in je mailbox